Zveme Vás na vystoupení v rámci projektu 4.5Ga~, které proběhne 2. dubna 19:30 v klubu Bike Jesus na Štvanici. Projekt vzniká za podpory Strategie AV21 – Dynamická planeta Země, Geofyzikálního ústavu AVČR a Nadačního fondu NF IOCB Tech.

Projekt 4.5Ga~ kombinuje hudbu, vizuální umění a vědu. Projekt pracuje s časem a jeho objektivitou a subjektivitou. Spojením umění a vědy, zobrazuje vývoj planety Země od jejího zrodu až do současnosti. Náš přístup je založený na převodu dlouhého těžko uchopitelného časového úseku na jiný bližší našemu každodennímu vnímání. Převod probíhá lineárním způsobem a umožňuje divákům trvání určitých dějů zprostředkovaně prožít, sáhnout si na čas a subjektivně prožít jeho rozlehlost a mnohaúrovňovost. Na sobě a na divácích testujeme vytváření dobrého příběhu o vývoji a změnách fungování Země jako komplexního systému.

Jarní deep-time-geo Vektroskop představí první fragment audiovizuální skladby, která reknostruuje historii naší planety na ploše jednoho dne. Partitura skladby vzniká na základě dat zachycujících proměny nejrůznějších veličin (např. teplota, biodiverzita nebo síla magnetického pole) v čase. V Bike Jesus zazní závěr celé skladby. Planetu budeme sledovat od bodu, kdy se život začíná šířit z oceánu na souš až do dnešního dne. Průlet 252 milióny let nám bude trvat něco přes hodinu. Navštívíme druhohory, třetihory a čtvrtohory.

Skladbu na sbírku syntezátorů zahrají Cyril KaplanPavel Husa. Projekce a laser budou v režii Davida Vrbíka. Výklad souvislostí obstará geolog Matěj Machek.

Představte si, že by se celá historie Země odehrála během jednoho dne. Kdy se objeví oceány? Kdy vzniká první život? Audiovizuální projekt 4.5Ga~ tuto metaforu zkoumá a předává veřejnosti v několika formátech.

Audiovizuální skladby a účast na akcích projektu má v divákovi/posluchači zprostředkovat pocit rozlehlosti geologického času. Chceme posluchači a divákovi zprostředkovat uvědomění, že určité děje, které z naší časové perspektivy vnímáme, jako statické naopak oplývají pohybem, pouze na jiné časové škále. Neživé najednou působí živoucí. Stačí zrychlit průběh jeho vývoje. Na základě poslechu skladby si bude možné uvědomit, jak dlouho se určité jevy formují, jak jedna veličina závisí na druhé či jak náhle mohou v určitých chvílích děje nabrat zcela opačný vývoj. Nástrojem k zprostředkování zážitku trvání (časové rozlehlosti) určitých procesů bude především hudba, jenž je, stejně jako řeč, strukturovaná v čase.

Více informací na 4point5is24.cz

Odkaz na FB událost: VEKTORSKOP: 4.5Ga~24h

 

Tým:

Cyril Kaplan se paralelně věnuje hudbě (jako hudebník, skladatel a producent, sólově nebo v kolektivech Vložte kočku a Mutanti hledaj východisko) a akademické činnosti na katedře psychologie FFUK (výuka v oblasti obecné a experimentální psychologie, vývoj software pro převod elektrické aktivity mozkové kůry na zvuk, výzkum v oblasti vnímání času). Za svou hudební tvorbu byl Cyril oceněn, mimo jiné cenou Anděl za album Seat kapely Vložte kočku nebo nominací na Českého Lva za hudbu k filmu Domestik.

David Vrbík je audiovizuální umělec pohybující se na scéně Oscilloscope music a ve světě scénické tvorby. Spolupracoval na řadě divadelních představení, realizoval desítky audiovizuálních instalací a vyvinul a ve své tvorbě využívá audiovizuální nástroj Laserová struna, který převádí změny v intenzitě elektromagnetického vlnění ve viditelném spektru na zvuk. Je také zakladatelem kolektivu V E K T R O S K O P, který prozkoumává hranice audia, vizuálu, technologií a divadla, a který bude letos reprezentovat Česko na světové výstavě EXPO v Japonsku.

Pavel Husa je programátor, výzkumník na poli human-computer interfaces a hudebník. Vystudoval mj. hru na kontrabas na konzervatoři Jaroslava Ježka, a FEL ČVUT kde se věnoval vývoji software, který melodizuje a rytmizuje, tzn. zpříjemňuje, rušivé zvuky v akusticky nepříjemných prostředích a využití fyzického pohybu k vytváření hudby s použitím prostorového zvuku.

Matěj Machek je geolog a v Geofyzikálním ústavu AVČR se zabývá identifikací a interpretací deformačního záznamu v horninách a jejich vztahu k mikrostruktuře a fyzikálním vlastnostem. Dlouhodobě je aktivní v oblasti komunikace a popularizace vědy (např. série Geologických komiksů, instalace Zemětřesný chill-out, oceněný “Flašinet deskové tektoniky” a další edukační materiály, pomůcky a modely).