Během letošního zimního a jarního lockdownu nabídli naši vědci a vědkyně školám možnost oživit vyučování online vstupy přímo do konkrétní hodiny. Zájem o vysvětlení probírané látky přímo od odborníků byl enormní. Šest našich vědců a vědkyň virtuálně navštívilo 106 vyučovacích hodin na základních a středních školách po celé republice a zpestřilo tak dětem online hodiny.

Iniciativa vzešla od dr. Petra Brože, který na svém twitterovém profilu nabídl dětem vyprávění o sopkách na Zemi a jiných planetách Sluneční soustavy. O „sopečné“ povídání okamžitě projevily zájem děti i jejich rodiče z celé republiky a události nabraly rychlý spád. K Petrově iniciativě se připojili nejen kolegové a kolegyně z našeho ústavu, ale prostřednictvím výzvy Akademie věd Pozvěte si vědce do výuky i vědci a vědkyně z jiných ústavů a oborů.

Sopky, Elon Musk a mimozemšťané

Petr Brož pojal své „vpády“ do vyučovacích hodin jako besedu nad tématy, mezi které patří například průzkum Sluneční soustavy, sopečné aktivity na planetách a jiných tělesech či obydlování Marsu lidmi. Děti se mohly ptát na cokoli, co je k tématu napadlo, proto se dostalo i na Elona Muska, vesmírné rakety a mimozemšťany. Petr Brož se takto virtuálně setkal s více než 50 třídami a dokonce i s oddíly vodních skautů z pražského Žižkova.

Petr Brož během online výuky prvouky ve 3. A Základní školy Eden na Praze 10. Paní učitelka Jitka Čalová ke vpádu do své hodiny napsala: „Výzkumník z Geofyzikálního ústavu Akademie věd trpělivě odpovídal a vysvětlovat vše, co věděl (a že toho bylo dost!), ovšem někdy musel také použít odpověď: „To ještě nikdo neví“. Děti vydržely vyptávat se a poslouchat celých 72 minut a zdálo se, že téma je bezedné.“

Zemětřesení a horniny

Dalším atraktivním tématem, které během našich popularizačních akcí zajímá nejen děti, ale i dospělé, jsou zemětřesení v západních Čechách. Výuky se ujaly seismoložky dr. Jana Doubravová , dr. Petra Adamová a doktorantka Veronika Turjaková. Důvody, proč se na Chebsku poměrně často třese zem, zajímaly především žáky z 2. stupně základních školy a gymnaziální studenty v rámci výuky přírodopisu či zeměpisu. „Žáci a studenti často zapáleně diskutovali a pokládali zvídavé dotazy. Někteří učitelé se přiznali, že si během těchto besed sami rozšířili své znalosti,“ řekla Jana Doubravová.

Dr. Matěj Machek využil při svých vstupech do hodin komiks „Když se Země chvěje příběh seismické vlny“, jehož je spoluautorem. Děti obdržely komiks předem, aby si jej mohly prohlédnout a přečíst, a pak si společně povídali o zemětřeseních, seismických vlnách a složení Země. Řeč se také často stočila na krajinu a geologické zajímavosti v okolí bydliště dětí. Žáci a žákyně se tak dozvěděli, jak krajina, kde žijí, vznikla a proč vypadá tak, jak vypadá.

Nelehkou úlohu učitele si vyzkoušel i dr. Vladimír K. Kusbach. S žáky a studenty si povídal nad interaktivní mapou zemětřesení na webu USGS, která zobrazuje aktuálně probíhající zemětřesení na celém světě. Odtud byl jen krůček k vysvětlení teorie deskové tektoniky. Dostalo se i na vývoj Českého masivu a objasnění vzniku geologických jevů v okolí jejich měst. „Bylo znát, že se dlouhé týdny distanční výuky na pozornosti žáků a studentů podepsaly. Velmi obdivuji učitele a učitelky, že zvládli za těchto podmínek učit několik hodin denně po dobu několika měsíců,“ pomyslně smekl klobouk před pedagogy Vladimír K. Kusbach.

Na podzim na viděnou

Velmi nás potěšil velký zájem o vstup našich vědců do online vyučování. V předchozích letech náš ústav v Praze na Spořilově pravidelně navštěvovaly třídy základních a středních škol, pro které jsme připravovali individuální přednášky s pokusy, dny otevřených dveří, celodenní akci Den Země či naučné stezky.

Pandemie COVID-19 nás přiměla vyzkoušet nový formát prezentace našeho vědního oboru a najít novou cestu komunikace s dětmi v online prostoru. Díky online přednáškám jsme oslovili během několika měsíců téměř 3000 žáků a studentů z celé České republiky. Mohli jsme tak předat nejmladší generaci nové vědecké poznatky a nadšení z naší vědecké práce. Online vstupy do výuky budeme školám nabízet i nadále, i když si samozřejmě stejně jako všichni ostatní přejeme, aby k uzavření škol již nedošlo. Těšíme se na viděnou.

Miroslava Macháčková
PR manažerka